AutOostende: allereerste virtueel autosalon tijdens weekend van 22 januari 2021

Gepubliceerd op 08/01/2021

Concept AutOostende

“AutOostende wordt een volwaardige, virtuele beurs met een unieke balans tussen een digitale wereld en de normale fysieke beleving”, vertelt schepen voor Ondernemen Charlotte Verkeyn. “Zo zal je live via een chattool vragen kunnen stellen aan de autohandelaars, zal er mogelijkheid zijn om testritten te boeken, afspraken in te plannen, catalogussen in te kijken, filmpjes te bekijken en zelfs offertes aan te vragen.”

“We hopen via deze weg een extra toegevoegde waarde te creëren voor de lokale autosector die het nu moeilijk heeft”, voegt schepen Verkeyn er nog aan toe.

Voor deze eerste editie van AutOostende werden alle Oostendse auto- en motohandelaars aangeschreven. Volgende merken nemen deel aan het salon: Alfa Romeo, BMW, BMW Motorrad, Citroën, Dacia, Fiat, Ford, Honda, Jaguar, Kia, Land Rover, Lexus, Mercedes, Nissan, Opel, Peugeot, Renault, Suzuki, Toyota en Vespa. Verder zal er ook een stand met mobilhomes aanwezig zijn.

Acties in de kijker met extra aandacht voor duurzame wagens

Verschillende Oostendse autohandelaars voeren elk afzonderlijk promotie. Met AutOostende biedt het Economisch Huis Oostende nu een overkoepelend online platform waar de acties van alle autodealers samen in de kijker worden geplaatst. Via een globale promotiecampagne voor het virtuele autosalon zullen zo meer mensen bereikt worden en wordt de lokale autohandel onder de aandacht gebracht. Daarnaast zal er ook extra gefocust worden op de promotie van duurzame wagens.

Virtuele beurzen: een blijvend gegeven in Oostende

In het kader van het e-commerceplan dat het Economisch Huis Oostende in november 2020 voorstelde, werden virtuele beurzen toegevoegd als extra verkoop- en publiciteitskanaal voor bepaalde noodlijdende sectoren. AutOostende wordt hier het eerste voorbeeld van, maar het is zeker de bedoeling in de toekomst nog dergelijke virtuele beurzen te voorzien voor andere sectoren.

“In het kader van de digitalisering van de stad, ben ik erg trots op dit initiatief”, vertelt burgemeester en schepen van Digitalisering Bart Tommelein. “Via deze virtuele beurs positioneren we Oostende verder als innovatieve stad en stimuleren we de digitalisering van verkoop en handel zonder afbreuk te moeten doen aan de beleving.”

Gratis voor bezoekers

Voor bezoekers is de beurs volledig gratis. Enkel online registreren, vanaf 8 januari 2021, is verplicht. Na de registratie op het online platform www.autoostende.be zullen de geïnteresseerden een link toegestuurd krijgen waarmee ze in het weekend van 22 januari 2021 online kunnen inloggen op de beurs.

Tot slot zal er op de beurs ook een virtuele foodtruck aanwezig zijn waar bezoekers take-away kunnen bestellen om thuis van te genieten tijdens hun bezoek aan het autosalon. Daarbovenop zullen verschillende horecazaken gecontacteerd worden met de vraag om ook een leuke actie uit te werken in het kader van AutOostende.